W Gdyni zwiedziliśmy Dar Pomorza, statek potocznie zwany Białą Fregatą. Został
zbudowany w roku 1909 w stoczni Blohm-Voss w Hamburgu jako statek szkolny
niemieckiej marynarki handlowej. Jest to
trzymasztowy żaglowiec szkolny. Po burzliwych kolejach losu został
zakupiony przez społeczeństwo Pomorza dla Szkoły Morskiej w Gdyni, miał
zastąpić wysłużony barak szkolny Lwów. 13 lipca 1930 roku w czasie
uroczystości chrztu ks. biskup Stanisław Okoniewski poświęcił statek
i jego banderę; rodzicami chrzestnymi zostali Minister Przemysłu i Handlu
Eugeniusz Kwiatkowski oraz żona Ministra Rolnictwa i Dóbr Państwowych,
Maria Janta - Połczyńska.
Biała Fregata od 70 lat nieodłącznie związana jest z Gdynią. Ostatni rejs odbyła we wrześniu 1981 r. pod dowództwem kpt. ż. w. Tadeusza Olechnowicza - do fińskiego portu Kotka. 4 sierpnia 1982 roku formalnie wycofano Dar Pomorza ze służby, w tym samym czasie podniesiono banderę na jego następcy, Darze Młodzieży.
Biała Fregata od 70 lat nieodłącznie związana jest z Gdynią. Ostatni rejs odbyła we wrześniu 1981 r. pod dowództwem kpt. ż. w. Tadeusza Olechnowicza - do fińskiego portu Kotka. 4 sierpnia 1982 roku formalnie wycofano Dar Pomorza ze służby, w tym samym czasie podniesiono banderę na jego następcy, Darze Młodzieży.
Krótkie
kalendarium statku:
ü 20 lipca–30 września 1930 – pierwszy rejs
szkolny,
ü 22 listopada 1931 – pierwsze przekroczenie
równika,
ü 16 września 1934 – 3 września 1935 – podróż
dookoła świata pod dowództwem kpt. ż. w. Konstantego Maciejewicza-Matyjewicza,
ü 2 listopada 1937 – opłynięcie przylądka Horn,
ü 29 grudnia 1937 – dopłynięcie do Martyniki,
ü 1 września 1939 roku – 21 października 1945
roku – internowanie przez Szwedów w Sztokholmie,
ü 24 października 1945 – powrót do Gdyni.
Obecnie Dar Pomorza jest zacumowany w tym mieście jako statek -muzeum. Oglądając jego
wnętrze można wyobrazić sobie jak wyglądało kiedyś codzienne życie marynarzy.
Pod polską
banderą Dar Pomorza:
ü odbył 102 rejsy szkolne,
ü przepłynął pół miliona mil morskich –
jest to odległość równa około 25 rejsom dookoła świata,
ü zasłynął jako pierwszy statek w dziejach
polskiej bandery handlowej, który opłynął dookoła świat,
ü wyszkolił 13 384 studentów.
Z Gdyni
wypłynęliśmy też na krótki rejs statkiem Dragon po Zatoce
Gdańskiej. Wielu z nas po raz pierwszy postawiło nogi na pływającej łajbie. Na
szczęście nikt nie dostał choroby morskiejJ.
Swobodnie spacerowaliśmy po statku, wchodząc również na kadłub.
Tylko dla Staszka niefortunnie zakończyło się pożyczanie czapki od Tomka. Zawiał wiatr i fiu…
zerwał czapkę z głowy. No cóż, czapkę trzeba odkupić. A mówili żeby nie
zaśmiecać BałtykuJ.
Beata